Skip to main content

Op zaterdag 14 juni klinkt het gregoriaans in de straten van ‘s-Hertogenbosch. Internationaal Ensemble Cappella Pratensis, zal op verschillende plekken korte concerten geven in de open lucht. Toegang is vrij.

  1. 11:00–11:20 – Parkeergarage Sint-Jan
  2. 11:40–12:00 – Voor de Sint-Jan (locatie: link)
  3. 12:20–12:40 – Grote Kerkplein
  4. 13:00–13:20 – Locatie aan de gracht (link)

De wijding van een nieuwe kerk of een nieuw altaar is een van de belangrijkste gebeurtenissen in de liturgie: de geboorte van een nieuw huis van God, een nieuwe plek waar mensen samenkomen om te bidden en een gemeenschap te vormen, en een nieuwe ruimte waarin gewijde muziek kan klinken in een akoestiek die alle verbeelding overtreft. Toch is de rol van heilige ruimtes vandaag de dag, hoewel nog steeds belangrijk voor veel gemeenschappen, in de loopt der tijden enigszins veranderd. De kerk is niet langer het centrum van het sociale leven en herbergt, enkele opvallende uitzonderingen daargelaten, niet langer de rijke muzikale tradities die de Lage Landen in de vijftiende en zestiende eeuw internationaal aanzien brachten. 

Niettemin zijn er verspreid over het hele land ruimtes met een even wonderbaarlijke akoestiek, plekken die een belangrijke rol spelen in het publieke leven, en die bijna dagelijks worden gecreëerd. Ruimtes met een ogenschijnlijk puur functioneel doel, maar met de potentie om te worden omgevormd tot plekken van grote schoonheid. 

Met dit programma wil Cappella Pratensis de muzikale wereld van de Illustre Lieve Vrouwe Broederschap naar onverwachte ruimtes en akoestische omgevingen in de stad ’s-Hertogenbosch brengen, te beginnen met de Parkeergarage Sint Jan, naast de indrukwekkende Sint-Janskerk waarin de muziek van de Broederschap oorspronkelijk heeft geklonken. Het programma is samengesteld uit de eigen dienstboeken van de broederschap en presenteert de gregoriaanse melodieën die jaarlijks werden gezongen ter gedenking van de wijding van het altaar van de broederschap. 

Zoals gebruikelijk bij Cappella Pratensis wordt de uitvoering gezongen vanuit historische notatie, waarbij de zangers zich verzamelen rond één groot koorboek, en ritme en frasering communiceren via gebaren en lichamelijk contact. In tegenstelling tot een moderne koorpartituur dwingt deze notatie de zangers om tijdens het zingen keuzes te maken over zaken zoals tekstplaatsing en niet-genoteerde voortekens. De gregoriaanse zang wordt bovendien versierd met geïmproviseerd meerstemmigheid op basis van historische technieken. Het resultaat is een creatieve en flexibele benadering van een uitvoeringspraktijk die diepgeworteld is in historische traditie. 

Tim Braithwaite 

Met dank aan Prof. M. Jennifer Bloxam

Leave a Reply